tisdag 15 januari 2013

Summering av 2012 - Effective eller Efficient?

Mitt träningsår 2012 kan enklast beskrivas som effektivt. Jag fick verkligen ut maximal effekt av den blygsamma träningsmängd jag lyckades få till under året och klarade mitt mål att ta mig runt ett maraton på under 3:15

På engelska finns det två ord som kan översättas med effektiv: effective och efficient. Effective kan väl enklast beskrivas med att man gör rätt saker för att nå sitt mål och efficient att men gör sakerna på rätt sätt.

I mitt fall så tror jag att jag snarare har gjort rätt saker än att jag har gjort sakerna på rätt sätt. Eller? Något som slår mig är att jag har en hög snittfart och det pekar på att jag har skött kvalitén bra under året i alla fall.


Lite dåligt med styrketräning kanske...


Mitt upplägg med ett hårt, ett snabbt och ett långt pass har passat mig perfekt. En lagom mängd träning som ger plats för tid för familj och annat roligt. Dessutom gillar jag verkligen de hårda snabba passen med intervaller och annat mys. De går att klämma in på en lunch och de är varierade och roliga att genomföra!

Att transportlöpa till och/eller från jobbet med ryggsäck är också något jag försökte mig på förra året och det ska jag fortsätta med i år. Det ger en väldigt bra träning och styrka att springa med 6-7kg extra på ryggen och det gör det möjligt att klämma in 2 mil löpning under en vardag utan att det går så särdeles mycket extra tid (löptid till och från jobbet totalt 2h, åka tunnelbana totalt 1:30!).

Året 2012 i siffror
Total sträcka (löpning): 973 km
Snittempo: 4:41 min/km
Sträcka, medel: 11,45km
Antal träningsdagar med löpning: 78
Antal långpass över 20km: 7

Årets mål med löpning kommer att vara att ta mig under 3:10 på marathon, under 40 (skam den som ger sig!) på milen och under 1:30 på halvmaran. Med hjälp av transportlöpning och fina små lunchpass siktar jag på att få till 30 km i veckan som lägstanivå. Krydda med lite Triathlon och det blir ett bra träningsår!

3 kommentarer:

  1. Efficient it is! 30km i veckan blir ju en markant ökning med över 500 km från 2012 men med ett grundupplägg på tre pass/v, successivt allt längre långpass med inslag av tävlingsfart varvat med ett hårt pass (varför inte varva intervaller ena veckan med snabbdistans/tröskel/progressivt pass andra veckan och 1-2 lugna distanspass per vecka, gärna i form av transportlöpning så kommer nog utveckligen att fortsätta! Milen under 40 är ett bra mål, inte långt dit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra upplägg! Ska se om jag inte kann klämma in en sub 40 redan på premiärmilen - ska sikta på det i alla fall för att ha en morot med löpbandspassen nu under vintermånaderna.

      Ska bli kul att se vad du drämmer till med i år!

      Radera
  2. Ja vi får se hur mycket "drämma till" det blir...som vanligt så här års så känner jag mig grymt seg och ur form och motivationen är inte på topp heller men jag vet ju att det vänder med barmark och värme. Fokus är på halvmara och 10km i första hand i år, ännu mera regelbunden kvalité i träningen.

    SvaraRadera