onsdag 1 augusti 2012

Falkenbergs stadslopp - Racereport

Här kommer ett lite längre inlägg från lördagens stadslopp i Falkenberg, det lopp vilket hela träningen under sommare kretsar kring ;)

Det regnade en del på förmiddagen och jag började hoppas på att jag skulle få slippa den traditionella tropikvärmen som brukar råda under detta loppet. En lättare lunch, lite resorb och sedan bilen in till Falkenberg med familjen för att sedan jogga ett par km till startplatsen utgjorde hela uppvärmningen/uppladdningen.

Givetvis så klarnade det upp och blev ordentligt varmt precis innan start - och all var som det skall inför detta loppet: gassande sol, 26 grader varmt och typ 100% luftfuktighet. Perfekt väder att ta ut sig ordentligt i, eller hur?

Jag startade i första gruppen och fick en fin start när startskottet gick. Kunde snabbt komma in i en fin rytm i löpningen och lurades inte med i tjurrusnigen i början, första km gick på 3:55. Detta flytet höll i sig i ca 5km och jag hade fin rygg på min löparkompis Mikki som jag vet är stark i detta loppet (precis som alla andra lopp...)

Men efter 5km så börjar denna tävlingen, för mellan 5 och 8km går det svagt uppför och brukar vara lite mer tunnsått med publik. Dessa 3 kilometrar brukar kännas som 5 och de gjorde de även denna gången. Nu var det bara pannben som gällde!!! Jag insåg i takt med att kilometertiderna ökade att jag skulle få svårt att uppnå mitt mål att ta mig runt på under 41 minuter, men jag skulle baske mig komma så nära som möjligt! Jag tog varje chans till dusch och dricka som gavs i värmen (något jag aldrig brukar göra annars) och slet mig fram mot 8km markeringen. En massa negativa tankar och funderingar på att bara lägga mig ner i diket började dyka upp - men det vara bara att kämpa ner dem och tugga på.

Efter 8km går det svagt utför utmed Ätran och det blir också lite skuggigare så här återhämtade jag mig en smula och fick lite bättre fart i kroppen. Nu var det bara att förbereda sig inför den hårda spurten in mot mål: det är både knixigt med en massa kurvor och ett par uppförsbackar de sista 500 metrarna som gör att de tar mycket längre tid än vad man har räknat med.

500m kvar till mål. Fint avslappnad i ansiktet i alla fall...

Jag lyckades klämma på en bra spurt och sprang om 6-7 andra löpare de sista 200 innan jag gick i mål heeeeelt slut.

Min tid blev till slut 41:22 och det tänker jag vara nöjd med i åskvärmen!

Jag får också vara nöjd med att jag fick en korrekt sluttid eftersom det var rejält struligt med det nya (och kanske lite väl oprövade?) tidtagningssystemet med chip klistrade på baksidan av nummerlappen. Det lär nog vara tillbaka till chip på skon nästa år :)

TidSträckaTempoHastighetKommentar
00:03:551 km03:55 min/km15,32 km/h 
00:03:591 km03:59 min/km15,06 km/h 
00:03:561 km03:56 min/km15,25 km/h 
00:04:011 km04:01 min/km14,94 km/h 
00:04:141 km04:14 min/km14,17 km/h 
00:04:201 km04:20 min/km13,85 km/h 
00:04:181 km04:18 min/km13,95 km/h 
00:04:131 km04:13 min/km14,23 km/h 
00:04:201 km04:20 min/km13,85 km/h 
00:04:041 km04:04 min/km14,75 km/h 
00:00:140,04 km05:50 min/km10,29 km/h 


Nu börjar satsningen mot Amsterdam Marathon den 21/10. Jag längtar!

2 kommentarer:

  1. Starkt gjort! Alltid lika imponerad av människor som ger allt.

    Hur ser träningen inför Amsterdam marathon ut? Hur tänker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nästa år blir det under 40 - sanna mina ord!

      Jag har inga stora tankar kring träningen inför Amsterdam - bara att få upp mina veckomängder en smula skulle nog ge en bra effekt. Nyckelpassen har jag tänkt ska bli långpass med fartökning - gärna i regionerna kring 30km

      Radera